Колір граната, кохання Джокера, юність Трампа. Що подивитись у кінотеатрах у жовтні
Джерело: detector.media
Середина осені обіцяє бути врожайною на кінематографічні події.
Звісно, найпомітніші імпрези — одразу два кінофестивалі — Восьмий київський тиждень критики (17—13 жовтня) та 53-тя «Молодість» (26 жовтня — 3 листопада). Під час Тижня критики пройдуть українські прем’єри фільмів-лауреатів найбільших світових кінофорумів (зокрема Канн і Венеції), а також буде вручена Національна премія кінокритиків «Кіноколо». Що ж до «Молодості», то найстаріший в Україні міжнародний кінофестиваль після експериментів із часом проведення повернувся до класичного місця в календарі — кінець жовтня — початок листопада, і, мало того, на свою багаторічну локацію — в Київський будинок кінематографістів. Програму фестивалю складуть міжнародний конкурс, конкурс дитячого й підліткового кіно Teen Screen і конкурс дебютних повнометражних документальних фільмів, а також національний конкурс українських коротких метрів і численні позаконкурсні покази.
Що ж до кінотеатрального прокату, то чи не найважливіша подія в ньому — прем’єра відреставрованої версії фільму Сергія Параджанова «Колір граната». Ця поетична кінопритча про вірменського поета Саят-Нова, знята у 1968 році на кіностудії «Вірменфільм», розбита на кілька новел, у кожній із яких життя героя показано з іншого боку. Радянська цензура порізала та перемонтувала фільм, але навіть у такому вигляді він став класикою. У 2014 році фільм було відреставровано та перемонтовано, щоб максимально наблизити до оригінального бачення режисера. Реставрація виконана Кінофондом Мартіна Скорсезе спільно з Cineteca di Bologna. Власне, саме цю версію ми нарешті побачимо на великому екрані.
З воєнної документалістики матимемо на екранах «Підйомну силу» (реж. Олександр Стратієнко) — перший повнометражний фільм від української авіаційної команди Aerotim про роботу «крил» піхоти — армійської авіації України. Герої фільму — пілоти, історії яких будуть розказані вперше, зокрема про критично гострі моменти перших днів війни та ризиковані операції з заходом у тил ворога на гелікоптерах. Захопливі повітряні зйомки поєднані з ексклюзивними інтерв’ю героїв стрічки.
Дія драми «БожеВільні» (реж. Денис Тарасов) розгортається в СРСР у задушливих 1970-х роках. Андрій Довженко — молода, творча, волелюбна людина. За любов до західної рок-музики він отримує тавро «антирадянський елемент» і потрапляє в лещата жорстокої системи. Виявляється, більшість обвинувачених за такою статтею відправляються не до в’язниці, а до психіатричних лікарень спеціального типу, отримуючи як вирок вигаданий функціонерами КДБ діагноз «млявоплинна шизофренія»: каральна психіатрія у всій красі. Перед Андрієм постає вибір, типовий для всіх неординарних особистостей у СРСР — співпрацювати з КДБ і повернутися до сім’ї чи боротися до кінця.
З огляду на геополітичну ситуацію, серед закордонних прем’єр нашим глядачам безумовно буде цікавою біографічна драма «Учень. Історія Трампа» (Канада — Данія — Ірландія, реж. Алі Аббасі). Діється в Нью-Йорку в 1970—80-х рр. Тоді ще нікому не відомий Дональд — амбітний син забудовника, «короля нетрів» Френка Трампа, наймає адвоката Роя Кона. Молодий Трамп хоче не тільки врятувати імперію батька, а й побудувати власну. І містер Кон вчить свого учня принципів політичного життя, яким Дональд з упертістю, вартою кращого застосування, слідує і до сьогоднішнього дня: атакуй, нічого не визнавай і перемагай за будь-яку ціну. Трамп уже образився на фільм і грозить його авторам усіма карами.
Звісно, всі, кому сподобався нині вже культовий «Джокер» (США, 2019), неодмінно підуть на продовження «Джокер: Божевілля на двох», так само зняте Тоддом Філліпсом. Колишнього коміка Артура Флека, а нині небезпечного злочинця Джокера знову грає Хоакін Фенікс. Артур запроторений до лікарні Аркхем, де очікує на суд через злочини, скоєні ним в образі Джокера. Однак у нього з’являється спільниця, його справжнє кохання — Гарлі Квінн у виконанні Леді Гаги. Цього разу Філліпс поєднує кримінальну драму з мюзиклом: присутність Гаги має зробити цю комбінацію природною.
Ну, а шанувальникам екстремальних видовищ вкрай рекомендую сходити на «Субстанцію» (США — Великобританія — Франція, реж. Коралі Фаржа). Головна героїня на ім’я Елізабет Спаркл (Демі Мур) — колишня суперзірка та володарка премії «Оскар» — веде популярне фітнес-шоу, аж допоки продюсер не вирішує, що 50-річній ведучій прийшов час для виходу на пенсію. І тоді в житті Елізабет з’являється «Субстанція» — загадковий препарат для реплікації клітин, що тимчасово створює молодшу, кращу версію пацієнтки.
Так народжується прекрасна юна Сью (Маргарет Кволлі). Але наслідки існування двох жінок з однією свідомістю є дуже непередбачуваними. Фаржа називає одним зі своїх прикладів для наслідування Девіда Кроненберга — і видно, що вона багато чого в нього навчилася. У фільмі вистачає страшних, кривавих і фізіологічно відразливих сцен — так, як і годиться для боді-горору (жанр моторошних трансформацій тіла). Зал не раз здригається як від жаху, так і від захоплення і навіть сміху.